5 czerwca 2025 roku gmach Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu stał się miejscem wyjątkowego wydarzenia – finału szóstej edycji projektu Szkoła Liderów Lokalnych „Lider Wysokiej Jakości Życia”. To inicjatywa, która od lat skutecznie wspiera rozwój kompetencji przywódczych młodych ludzi i realnie pomaga dolnośląskim gminom w rozwiązywaniu lokalnych wyzwań. Organizatorem projektu jest Dolnośląski Fundusz Rozwoju oraz Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, a partnerami Politechnika Wrocławska i Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.
Synergia nauki, samorządu i biznesu
Szkoła Liderów Lokalnych (SLL) to unikatowa platforma współpracy, która łączy studentów wrocławskich uczelni z przedstawicielami dolnośląskich samorządów. Model tzw. „złotego trójkąta” – nauka, samorząd i biznes – pozwala nie tylko na wymianę doświadczeń, ale przede wszystkim na tworzenie innowacyjnych rozwiązań odpowiadających na realne potrzeby regionu.
– Wierzymy, że prawdziwe zmiany zaczynają się od liderów. Dlatego wspieramy Szkołę Liderów Lokalnych – inicjatywę, która uczy młodych ludzi jak wpływać na przyszłość gospodarki naszego regionu – podkreśla Robert Koszut, Prezes Dolnośląskiego Funduszu Rozwoju.
Praktyczne wyzwania, realne efekty
W tegorocznej edycji cztery pięcioosobowe zespoły studentów, wspierane przez tutorów, pracowały nad konkretnymi wyzwaniami zgłoszonymi przez gminy z regionu, w tym te dotknięte jesienną powodzią. Efektem są m.in. narzędzia edukacyjne do selektywnej zbiórki odpadów w Czarnym Borze, koncepcja integracji Muzeum Papiernictwa z ofertą turystyczną Dusznik-Zdroju, propozycje rozwoju rynku pracy i przedsiębiorczości w Mietkowie oraz wizja centrum obsługi ruchu turystycznego w Radkowie.
Każdy z projektów powstał w ścisłej współpracy z lokalnymi władzami i praktykami, a wypracowane rekomendacje mają szansę na wdrożenie w życie, przynosząc wymierne korzyści mieszkańcom i samorządom.
Gospodarka odpadami – świeże spojrzenie na codzienne problemy
Jednym z tematów tegorocznej edycji, realizowanym w Czarnym Borze, było usprawnienie lokalnego systemu gospodarki odpadami. O efektach projektu opowiadała Michalina Komorukiewicz z Urzędu Gminy Czarny Bór:
– Cały projekt był niezwykle wartościowy dla gminy i naszych mieszkańców. Dzięki młodym ludziom zyskaliśmy świeże spojrzenie na temat gospodarki odpadami, który choć na pierwszy rzut oka wydaje się błahy, generuje jednak ogromne koszty i wyzwania organizacyjne. Edukacja ekologiczna, zwłaszcza od najmłodszych lat, okazała się kluczowa. Pomysły studentów mogą w przyszłości znacząco poprawić segregację, jakość życia mieszkańców i co istotne – obniżyć koszty funkcjonowania całego systemu odpadowego.
Rozwój kompetencji i budowanie przyszłości regionu
Uczestnicy SLL przez cały rok akademicki brali udział w intensywnych szkoleniach z zakresu kompetencji miękkich, liderskich oraz pracy zespołowej. Zdobywali wiedzę od doświadczonych wykładowców i praktyków, a także mieli okazję do networkingu i wymiany doświadczeń z liderami różnych sektorów. Finał projektu to nie tylko prezentacja efektów, ale również wręczenie certyfikatów potwierdzających nabyte kompetencje liderskie.
– Szkoła Liderów Lokalnych to płaszczyzna dla nowych pomysłów gospodarczych i działalności społecznej, która daje studentom możliwość nabycia kompetencji liderskich oraz zapoznania się z działaniem jednostek samorządu terytorialnego – podkreśla prof. dr hab. Czesław Zając, Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Wspólnota dla rozwoju Dolnego Śląska
Projekt SLL jest przykładem na to, jak współpraca środowiska akademickiego, samorządów i biznesu może przynosić realne zmiany i budować kapitał społeczny regionu. Uczestnicy opuszczają Szkołę z praktycznym doświadczeniem i poczuciem wpływu na otoczenie – a Dolny Śląsk zyskuje ambitnych, kreatywnych liderów przyszłości.
Organizatorzy – Dolnośląski Fundusz Rozwoju oraz Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu – już dziś zapowiadają kolejne edycje, zachęcając młodych ludzi do włączania się w działania na rzecz swoich lokalnych społeczności.