W Polsce jest ponad 800 tys. przedsiębiorstw rodzinnych, które wytwarzają 18 proc. PKB. Co trzecie polskie przedsiębiorstwo to rodzinny biznes. W zdecydowanej większości (92 proc.) są to mikro- i małe firmy. Często dziedziczone z pokolenia na pokolenie. Ponad połowa z nich planuje sukcesję w ciągu najbliższych 5 lat.
Właściciele rodzinnych przedsiębiorstw spotkali się na Kongresie Firm Rodzinnych, który odbył się 6 i 7 marca 2019 r. we Wrocławiu. Rozmawiali o inspiracjach w rodzinnych biznesach, o nowych rynkach, internacjonalizacji, innowacyjności oraz o przedsiębiorstwie rodzinnym jako marce. O ciągłości biznesu, ale też o nieuchronnych zmianach.
O swoich doświadczeniach mówili właściciele Kaczmarski Group, Inglota, Manufaktury w Bolesławcu (producent znanej na całym świecie ceramiki bolesławieckiej), które z niewielkich firm rodzinnych urosły do przedsiębiorstw o zasięgu krajowym czy globalnym.
W organizacji kongresu, który przygotowała Wyższa Szkoła Bankowa, pomagaliśmy również my. Poprowadziliśmy warsztat dla właścicieli mikro-, małych i średnich firm o finansowaniu firmy. Wraz z BGK i naszymi regionalnymi pośrednikami finansowymi zaprezentowaliśmy ofertę instrumentów zwrotnych, które mogą być bardzo ważnym wsparciem w prowadzeniu biznesu. Były to dwie intensywne i dobrze spędzone godziny z przedsiębiorcami, a także przedstawicielami Banku Gospodarstwa Krajowego, Funduszu Regionu Wałbrzyskiego, Karkonoskiej Agencji Rozwoju Regionalnego oraz Dolnośląskiego Parku Innowacji i Nauki.